Probabil că nici un antreprenor nu a fost pregătit pentru această perioadă în care industrii întregi sunt închise și nu produc venituri. Altele reușesc să supraviețuiască, cu greu, iar altele văd cum, pe măsură ce trece timpul, veniturile încep să scadă. Dar cum faci să îți adaptezi strategia de marketing astfel încât să vinzi în această perioadă? 

Înca nu știm cât o să mai dureze și ce impact o sa aibă, însă cu siguranță știm că economia se va contracta iar obiceiurile de consum se vor schimba pentru o perioadă îndelungată. Lumea stă mai mult timp în case și asta te face să descoperi lucruri noi cum ar fi gătitul, platformele de videostreaming, cursurile online, videoconferințele, comerțul online și plata cu cardul.

Deja, cei care investesc în bursă, vorbesc tot mai mult despre acțiunile “Stay at Home”, unde sunt incluse toate companiile care beneficiază de pe urma izolării – Netflix, Amazon, Facebook, Domino Pizza, Zoom, și altele asemenea.

Din punct de vedere al marketingului se anunță vremuri interesante. Depinde doar de noi dacă vedem partea pozitivă și întelegem cât de importantă este adaptarea în contextul actual și refacerea strategiilor din marketing, nu renunțarea la ele. Vorba lui Hagi, “să te trezești dimineața cu gandul că ce ai facut ieri nu mai este valabil astăzi” 🙂 .

Dacă vinzi drojdie sau făină nu mai ai nevoie de marketing, nici măcar de un logo, e suficient să scrii numele firmei pe ambalaj ca lumea să își amintească cine ești și că ai fost alături de ei în momente grele. Însă pentru toți ceilalti, am pregătit câteva sfaturi care te pot ajuta să rămâi conectat cu clienții tăi.

1. Comunică deschis și transparent în această perioadă

În aceste zile e important ca relația cu clientul tău să devină mai apropiată, deoarece el încă are anumite nevoi în aceste vremuri dificile. Vezi dacă această nevoie încă există și cum s-a transformat. Dacă nu te miști suficient de repede, e posibil să caute un alt furnizor.

Comunică prin telefon, newsletter, social media și vezi cum ce poți să îi oferi: poate nu mai are același buget și vrea un produs mai basic din oferta ta sau clienții comandă tot același 4-5 produse și atunci nu mai are rost să îți faci stocuri cu multe produse și te concentrezi pe câteva produse pe care le poți scoate în față să le promovezi.

2. Adaptează-te la ce se cere în contextul actual

Cu toții ne dorim să ne protejăm sănătatea în această perioadă și chiar dacă ai implementat multe proceduri de protectie împotriva virusului pentru angajați și clienți, este important să le comunici cât mai des, astfel încât clientul să aibă încredere în ce faci. Plata doar cu cardul, livrare fără contact uman, angajați care nu mai folosesc mijloacele de transport în comun, măsurarea temperaturii, noi fluxuri operaționale, echipamente de protecție etc. Fă filmulețe în sediul de producție sau în depozit cu angajații tăi și postează în social media, trimite newslettere cu toate procedurile implementate, răspunde la fiecare întrebare pusă în direcția aceasta de către client și ai mare grija să se respecte toate acestea.

Chiar și în aceste condiții, nimic nu e mai rău decât să ai clienți pentru un produs iar tu să nu îl poți livra. Sunt șanse mari să ai probleme cu furnizorii și ar fi bine să ai stocuri și un plan de rezervă ce include alte produse sau produse mai puține pe care le promovezi mai puternic. Dacă ești un restaurant, construiește un meniu de rezervă cu ingrediente locale mai ușor de procurat și lucrează să ai din timp toate materialele de comunicare astfel în momentul în care ai probleme să scoți la înaintare planul B .

Clienți își doresc să aibă siguranță și încredere acum mai mult ca oricând.

3. Oferă mai mult

Solidaritatea este unul dintre cele mai importante lucruri care ne pot ajuta să trecem cât mai repede și cu impactul minim în această perioadă.

Sunt apreciate brandurile care se implică în comunitate astfel că poți să donezi o parte din venituri sau să faci campanii în care să implici toată comunitatea din jurul tău. 

Oferă-le mai mult și clienților care comandă în perioada asta. Dacă ești un restaurant, poate poți oferi un smoothie cu vitamine, dacă organizezi evenimente poți pune online înregistrarile de la evenimente, dacă vinzi obiecte pentru casă, poate poți să îi pui o soluție de curățenie.

Clienții vor aprecia că ești alături de ei și te vor recompensa prin faptul că rămân alături de tine. După cum știm e mult mai greu și mai scump să aduci un client nou decât să menții un client care deja știe ce faci și cumpără de la tine.

4. Mută toată energia spre online

Sunt businessuri care acum vor să facă pasul spre online și nu știu cu ce se mănâncă, altele care sunt deja în online dar nu i-au acordat prea mare atenție, și cei care doar din online trăiesc și au deja totul pus la punct astfel încât să crească în perioada asta. Dacă te încadrezi în categoriile 1 și 2, acum e momentul să îți pui toată energia în comenzile online.

Cu siguranță la inceput toți facem greșeli, însă ai grijă ca experiența utilizatorului să fie cât mai plăcută și rapidă. Îți recomand să lucrezi cu o echipă de specialiști care să îți facă site-ul și campaniile de promovare. Dacă nu ai buget acum pentru un magazin online, folosește un formular google form unde clienții să își poată introduce datele de comandă iar tu să ai o situație centralizată. Există întotdeauna soluții și pentru bugete mici. Important e să începi de undeva. 

Comunică către toți clienții tăi faptul că ești online. Găsește câțiva influenceri relevanți pentru produsul tău astfel încât să te ajute să iți aduci clienți noi.

5. Ai inchis de tot businessul? Nu uita să comunicima

Ai investit energie, timp și bani îndelung, pentru a-ți forma un public fidel și chiar dacă ai fost nevoit să închizi tot, încearcă să păstrezi relația pe care ai avut-o cu clientul. Ține un jurnal în social media cu tot ce se întâmplă în această perioadă, oferă rețete dacă ești un restaurant care s-a închis, fă video-uri cu exerciții pentru acasă dacă ești antrenor de fitness, publică video-urile de la evenimentele organizate deja, vino cu info utile despre cum se utilizează ideea. Ai prins ideea 🙂

Poți introduce un card cadou pe care clienții îl pot achiziționa în avans, ca să te susțină în această perioadă. Cu siguranță începem să realizam cât de importante sunt business-urile mici pentru comunitatea noastră, atât din punct de vedere economic cât și al experiențelor faine pe care le oferă.

Consumatorii o să aprecieze toate acestea și o să fie alături de tine când te redeschizi.

6. Nu tăia de tot bugetul de marketing

În perioadele de criză, cel mai ușor este să tai din cheltuielile de marketing. Însă nu uita că o parte din clienți îți vor pleca și va trebui să atragi clienți noi. Te-ai gândit cum faci asta? Poate cuvântul cel mai bun este eficientizare și poți profita de faptul că o sa te coste mai puțin să îți promovezi businessul iar ceilalți competitori din piață și-au redus și ei bugetele și astfel, cu o strategie bună, poți deveni mai vizibil în piață.

Renegociază toate contractele pe marketing și încearcă să măsori cu cifre fiecare investiție pe care o vei face. Lucrează cu un freelancer sau cu o agenție ce îți oferă servicii profesioniste de marketing online. Nu uita, pentru a avea rezultate e nevoie să dedici timp, iar ce vei face astăzi va avea rezultate în următoarele luni.

7. Esti pregătit să începi din nou de la zero?

Un prieten antreprenor cu afaceri de milioane de euro îmi spunea că el crede că după această perioadă în care business-ul a suferit, va trebui să reînceapă de la zero, însă avantajul este că o criză dacă nu ne omoară, ne face mai puternici.

Dacă în acest moment ne luptăm să supraviețuim, e important să folosim acest timp și să avem un plan de marketing pe diferite scenarii pentru momentul în care se redeschide tot. E ca și cum am lua-o toți de la zero din nou cu o nouă piață în care se va schimba obiceiul de consum și ar trebui să te întrebi cum va arăta și ce își va dori clientul tău la finalul anului.

Stai și analizează cu echipa ta mai multe profiluri de client, tipuri de mesaje pe care dorești să le comunici, cum te vei poziționa în piață, ce oferte o să ai, pe ce canale de comunicare o să mergi, cum o să măsori investiția în marketing

E normal să avem sentimente de frică și de panică în aceste momente însă ele ne ajută doar dacă le menținem sub control și încercăm să gandim pozitiv și apoi o să vedem că există soluții și opotunități să creștem și să ne dezvoltăm. Poate mai bine decât am făcut-o înainte.

Sper că ți-au fost utile sfaturile de mai sus și nu uita ce spune Darwin “Nu cei mai puternici sau cei mai inteligenţi supravieţuiesc, ci cei care se adaptează cel mai uşor”.

Share:
Andrei Mutu

Andrei Mutu

Cu o experiență de peste 10 ani, Andrei este specialist în marketing online și branding iar in prezent lucrează ca și freelancer pentru companii cu un spirit antreprenorial puternic. Este fondatorul proiectului I Love Cluj ce a devenit brandul neoficial al orașului și o comunitate online recunoscută la nivel național. Pasionat de tot ce inseamnă branduri și modele de business, este un puternic susținător al antreprenoriatului românesc și crede că putem ajunge la bunăstare doar prin stimularea micilor întreprinzători. Îi poți scrie la andrei@brandmax.ro

Leave a Reply

Brandmax - Agentie de branding si marketing