Promovarea online costă, fie că vorbim de campanii Pay Per Click (facebook ads, google adwords), campanii cu influenceri, discounturi sau crearea conținutului pentru postări în social media. Brandurile mari, deși au o notorietate deja formată, continuă să investească sume considerabile pentru că își doresc să rămână pe primul loc în mintea consumatorilor și în primele locuri în motoarele de căutare atunci când cineva le caută produsele.

Să fii în primele locuri când un client se gândește la produsele sau serviciile tale, e unul dintre cele mai importante lucruri pe ar trebui să ți-l dorești. Dacă te gândești la articole sportive, îți vine probabil în minte Adidas, Nike sau Puma iar dacă te gândești la electrocasnice, Emag și Altex.  

Înainte de a începe orice acțiune de promovare online, ar trebui să te întrebi cărui tip de clienți te adresezi și să îți cunoști cât mai bine publicul țintă:  sex-ul, segmentul de vârstă, studii, venituri, obieciuri de consum și altele.

Bugetul îl stabilești în funcție de resursele și obiectivele de business pe care le ai. Acest buget ar trebui văzut ca și o investiție, și inclus în costul produsului sau serviciului. E important să măsori fiecare campanie, să vezi cât a costat să atragi un client nou.

Cu cât serviciul și produsul tău se adresează unui public mai larg cu atât există șansa mai mare ca acel segment să fie ocupat de jucători mari în domeniu. Din această cauză se recomandă pentru companiile mici și mijlocii să se nișeze cât mai bine în piață și să încerce să fie lider pe nișa respectivă. 

De exemplu, dacă vrei să vinzi huse pentru telefoane, te poți nișa pe huse din piele naturală pentru iphone sau huse colorate pentru copii între 10 și 14 ani. Este important să te poziționezi în nișa ta și să te diferențiezi față de toți ceilalți, dar să ai grijă să îți alegi o nișă unde există suficientă cerere. Toate acestea ne vor ajuta să avem rezultate mai bune în campaniile de promovare și în lupta pentru ocuparea unei porțiuni cât mai mare din piață. 

Sfaturile de mai jos se adresează celor care sunt la început și nu dispun de suficiente resurse financiare sau celor care doresc să înceapă promovarea online și vor să testeze cu un buget redus.  

 

  1. Creează-ți un profil de locație pe Google Search & Google Maps

Înregistrând compania în Google Places este mult mai ușor ca cineva să te găsească atunci când caută ceva în online. Este gratuit și durează cateva minute să te înregistrezi. Asigură-te că Google ți-a validat locația, acest lucru se întâmplă printr-un cod primit într-o scrisoare trimisă la locația revendicată. Completează toate informațiile pe care le solicită google, pune poze de calitate cu sediul firmei tale, cu echipa și câteva din produse pentru că te vor ajuta să crești gradul de încredere în companie. Vorbește cu clienții tăi să îți lase review-uri pe bune și ai grijă să le răspunzi la fiecare. 

 

  1. Folosește Social Media într-un mod inteligent 

Social Media nu este un canal gratis de promovare online. Chiar dacă poți să îți faci un cont gratuit și ai reușit să strângi un anumit număr de urmăritori, facebook și instagram arată mesajele tale organice doar la o parte dintre cei care ți-au dat follow iar pentru a ajunge la toți trebuie să faci campanii plătite. Ar fi bine să nu stai toata ziua să creezi conținut pe care îl văd puține persoane. 

Social media te ajută să îți construiești o comunitate și cel mai bine ar fi să lucrezi cu un calendar editorial care include mai multe tipuri de postări: despre produse, noutăți, echipă, sfaturi utile, oferte  etc. Testează și vezi ce funcționează pentru tine. 

Îți recomand un buget lunar oricat de mic ar fi el prin care să începi să faci campanii plătite. Poți să lucrezi cu un freelancer sau agenție ce oferă servicii de marketing online astfel încât să seteze cât mai bine datele demografice și să urmărească costul per click sau numărul de afișări. Măsurarea rezultatelor se face în funcție de obiectivul tău: să aduci oameni pe site, să ai lead-uri noi sau să crești notorietatea brandului. 

 

  1. Creează blogul companiei 

Blogul te va ajuta să îți formezi o relație mai apropiată cu clienții tăi și să atragi public către site-ul tău unde îi vei putea converti mult mai ușor odată ce i-ai atras pe site. 

Condiția ca blog-ul să funcționeze este să ai un conținut de calitate și să publici frecvent articole, altfel nu valorează nimic. Ai grijă să nu fii prea comercial și pune-te în locul celui care citește: ce info crezi că ar fi utile pentru el? nu uita să îți stabilești cuvintele cheie și să le folosești în articol. 

Poți veni cu sfaturi utile despre domeniul în care activezi, cum se pot folosi produsele sau serviciile tale, cum se întrețin anumite produse. Dacă ai un cabinet stomatologic poți crea articole despre cum să îți păstrezi dantura sănătoasă. Dacă vinzi echipamente de tenis poți vorbi despre cum să alegi o rachetă de tenis. 

 

  1. Trimite periodic newslettere

Baza de date cu clienți e cel mai important activ al departamentului de marketing. Și indiferent de cât de mic sau mare ești, nu e niciodată prea târziu să începi să o construiești. 

Newsletter-ul e încă la putere ca și instrument de promovare online și te poate ajuta să comunici cu clienții tăi și să îi anunți despre produsele sau serviciile tale. Încearca să construiești o bază de date cu oameni relevanți și ai grijă să respecți regulile de GDPR. Vino cu oferte doar pentru abonații la newsletter și cu informații utile astfel încât să fie un e-mail pe care îți face plăcere să îl citești și nu un instrument doar pentru vânzare. 

 

  1. Lucrează cu un micro-influencer

Micro-influencerii oferă cel mai bun ROI (return on investment) și sunt cea mai bună metodă să te faci cunoscut în fața unei comunități autentice ce are încredere în recomandările lor. Au undeva între 2000 și 20.000 de urmăritori pe facebook și instagram iar o campanie de promovare online te costă mult mai puțin față de o celebritate sau un influencer ce are un număr mare de urmăritori. 

Important este să știi cum să îi alegi astfel încât produsele și serviciile tale să ajungă la audiența potrivită cu mesajul potrivit. Dacă vinzi produse de make-up, alege o fată care e pasionată de astfel de produse. Dacă ai un restaurant și oferi produse vegan, caută pe cineva care e pasionat de mancare sănătoasă. 

Înainte de a colabora, studiază amănunțit profilul influencerului, și cel mai important este să îi placă produsul tău. Dacă o face doar pentru bani sau pentru barter, se vede asta și nu o să ai rezultate. Ei pot comunica mesajele tale de marketing într-un mod creativ, creand un conținut de calitate prin articole, poze, video, etc., pe care le vei putea folosi și pe platformele tale de comunicare.  

Asigură-te că a înțeles beneficiile produsului tău și  măsoară rezultatele printr-un cod de discount dacă obiectivul este unul de vânzări sau prin datele statistice ale postarilor, dacă obiectivul este de a-ți crește notorietatea. 

Poți arunca foarte ușor bani pe fereastră dacă nu îți setezi de la început obiectivele, dacă nu ești atent la cum se cheltuie bugetul de marketing și nu analizezi fiecare campanie în parte să vezi ce a mers și ce nu a mers. 

Sper că ți-au fost utile sfaturile de promovare online de mai sus și nu uita că doar prin perseverență poți ajunge la rezultatele dorite. Multă Baftă! 🙂

 

Share:
Andrei Mutu

Andrei Mutu

Cu o experiență de peste 10 ani, Andrei este specialist în marketing online și branding iar in prezent lucrează ca și freelancer pentru companii cu un spirit antreprenorial puternic. Este fondatorul proiectului I Love Cluj ce a devenit brandul neoficial al orașului și o comunitate online recunoscută la nivel național. Pasionat de tot ce inseamnă branduri și modele de business, este un puternic susținător al antreprenoriatului românesc și crede că putem ajunge la bunăstare doar prin stimularea micilor întreprinzători. Îi poți scrie la andrei@brandmax.ro

Leave a Reply

Brandmax - Agentie de branding si marketing